Voetklachten verminderen?

De meesten van ons zijn opgegroeid met de volkswijsheid dat je goede en stevige schoenen moet dragen voor gezonde voeten en dat je voor platvoeten steunzolen nodig hebt.
Dat evolutietechnisch de mens langer blootsvoets gelopen heeft dan geschoeid en dat de natuurlijke voet gemaakt is om kilometers op te kunnen lopen, wordt in vele onderzoeken vergeten.
We gaan ervan uit dat de vanaf zeer jonge leeftijd geschoeide voet de normale of natuurlijke voet is. Maar een voet die nog nooit schoeisel heeft gedragen, ziet er anders uit en is sterker dan de voet die vanaf jongs af aan of langere tijd geschoeid is geweest. Aan een babyvoet is te zien wat de vorm van een natuurlijke voet is.
Veel voetklachten hangen samen met het dragen van stevig schoeisel, hakjes en dempende zolen.

Tips van een sport podoloog bij voetklachten:
* Een belangrijke tip voor jong en oud is om regelmatig op blote voeten te lopen om zo de voetspieren te trainen.
Jammer genoeg wordt dit veel te weinig gedaan tegenwoordig, doen dus! 👣

Voetklachten verminderen? doe er zelf wat aan:
* Traplopen op je tenen (op en af)
* Wandelen op sokken/blootsvoets/minimalistische schoenen
* Algemene oefeningen voor versterken van voet en verminderen van voetklachten.
Goede oefeningen kun je vinden op https://www.goedvoets.com/voetentraining.
Het doel van voetentraining is om voetvorm en -functie zo goed mogelijk te herstellen dan wel om te verbeteren.
Enerzijds door rekken, anderzijds door spierversterkende oefeningen.

(Info www.goedvoets.com)


Facebookmail